To be a blogger: How to start a blog ||| Как да започна блог

Здравейте, приятели!

В последно време получавам въпроси свързани с това как се създава блог, как се поддържа, как се правят снимки, как се трупат последователи и тн. Без да съм експерт, реших да ви споделя накратко всичко, което съм научила за тези 4 години онлайн и се надявам да ви бъде полезно.
Стартирах блога си през 2016 година, като смея да твърдя, че имах доста опит с поддръжката и изработката на сайтове (любителски и все пак). Оказа се, че блога няма нищо общо. Когато се занимавах със сайтове имах огромна аудитория, в лицето на скъпи съфорумници от форум, който за съжаление вече не съществува. Когато започнах блога нямах никого. Първите няколко лайка и четения бяха от приятели. Това е и първият ми съвет - не очаквайте моментална популярност и 10К лайка. Да, в последно време е доста по-лесно, благодарение на Instagram и все пак, не се става блогър за ден. Нека да започнем от самото начало.

Първа стъпка: Избор на подходяща платформа

Ако подобно на мен нямате ИТ познания и не пишете код, не сте дизайнер и с две думи си нямате идея как от нулата да си направите блог, на помощ идват платформите, специално пригодени за тази цел. Те разбира се си имат плюсове и минуси, които съм се опитала да обобщя.

BLOGGER
Blogger е инструмент на Google и е моят личен избор, макар и първите ми няколко поста да бяха в wordpress. Ако бях достатъчно хитра тогава, щях да изтегля цялото съдържание и темплейта, който си бях задала и да стартирам добре изглеждащ блог в blogger. Е да, ама аз започнах от нулата.

Плюсове:
  • Изключително улеснен интерфейс на български език, не са ви необходими никакви особени познания, за да създадете и да правите дребни корекции по блога си.
  • Разпознаваем от Google Search, което прави по-лесен за намиране блога ви. Към днешна дата голяма част от читателите на блога ми идват именно от търсачката.
  • Неограничено (поне аз не знам да има ограничения) количество данни, които можете да качвате и да съхранявате. В моя случай, това са снимки. 
Минуси:
  • Изключително беден набор от дизайни и да бъда безкрайно честна - грозни. 
Wordpress е страхотна откъм дизайн платформа, която обаче има много ограничения. Ако не сте склонни да си плащате за extended опции, не ви я препоръчвам. 

Плюсове:
  • Голям избор от добре измислени и модерни диазайни за блога ви. 
Минуси
  • Трафикът ви идва единствено от последване на директни линкове, т.е. блогът ви не става автоматично разпознаваем от Google и е почти невъзможно хората да ви намерят през търсачката.
  • Ограничение в количеството данни, които можете да качите. Тоест в даден момент няма да можете да качвате снимки.
  • Труден за работа - мен лично ми беше много трудно да работя с него.

Втора стъпкаОптимизация на блога
Източник: Интернет
Много важна точка, по която са написани томове. Ако искате блогът ви да стане разпознаваем в Google, трябва да почетете доста. Блогът е отговорност и трябва непрекъснато да се учите и да се променяте, иначе нямате шанс. Все пак, ще се опитам да спомена най-важните неща. Подчертавам, че НЕ съм експерт, имам доста да чета, за да може блогът ми да стане максимално оптимизиран.

Наименовайте снимките си

Винаги сменяйте името на снимките, които качвате. Например "Catrice HD Luquid Coverage Review Cover" - малко е дълго, но схващате идеята. Така, ако някой търси в Google изображения за Catrice HD Luquid Coverage, вашите снимки ще излизат в търсачката. Ако заглавието на файла е IMG_011016, това не говори нищо на търсачката и снимката ви няма да излезе, каквото и да търси потребителя.


Ключови думи

Използвайте ключови думи (в blogger се наричат "етикети"). Използвайте няколко, но добре подбрани етикета, които да описват съдържанието на публикацията. Напр. козметика, матово червило - това са ключови думи, които често са търсени от потребителите. Използвайте и 1-2 много конкретни етикета. Има статистики, подобно на тези за най-популярните хаштагове, които показват кои са най-често използваните ключови думи при търсене в търсачките. 

Линкове

Слагайте линкове към външни страници в постовете си. Не съм много сигурна на какъв принцип действа това, но има ефект. 

Ако искате да научите повече за оптимизацията на блога си, можете да погледнете поста на Снежана Атанасова по темата - цък. Изключително полезен, изчерпателен и ако трябва да бъда честна, именно тя ми отвори очите за това нещо, наречено оптимизация.

Трета стъпкаПодготовка и създаване на съдържание
Източник: Интернет
Когато ме попитат как пиша толкова дълги статии, истината е, че не мога да отговоря. Няма формула или стратегия за това. Дори, намирам, че дългите статии са понякога недостатък, защото хората не ги четат до края.

Важно е да се подготвите добре теоретично, не е хубаво да предоставяте грешна или непълна информация, по-добре изобщо да не я споделяте, ако не сте сигурни.

Също така е важно да се стараете да е максимално грамотно - задължително си инсталирайте редактор на български език.

Всичко останало е просто писане - или ви идва от вътре или не. Всеки има стил на писане. Има дни, когато и един ред не мога да напиша, в други думите идват сами. Всичко е и до вдъхновение, не може да се пише на сила. Всъщност, може, но написаното е с ниско качество и ще си проличи. Затова и аз лично не препоръчвам да публикувате по график. Опитвала съм - при мен не става. Все пак, записвайте всички идеи, които ви хрумват. Рано или късно може да реализирате тези идеи. 

С две думи: пишете от сърце, пишете искрено и грамотно. Няма значение дали текста е дълъг или къс, важното е да сте казали всичко важно и в крайна сметка написаното да е полезно. Пост от рода на: "Прекрасен продукт, обожавам го, купете си го" - ами, няма смисъл. Обосновете се защо го харесвате (или пък не го харесвате) и със сигурност хората ще го оценят. 

Четвърта стъпкаСнимков материал - техника и обработка
Източник: Интернет
Стигнахме до любимата ми част - фотографията. Не е нужно да сте фотограф, за да имате блог, но любовта към това изкуство помага. Да имате базови познания също. 

Много от блогърите снимат с телефон. Няма нищо лошо в това, стига снимката да е ясна. Аз самата снимам основно с телефона си. Прекалената обработка не е за предпочитане, защото най-често виждам прекалено прегорели снимки, в опит да се поддържа бял фийд. Не всеки филтър седи еднакво добре на всяка снимка.

Всеки си има стил на снимане, но аз за себе си съм забелязала, че ми харесват снимки с повече декоративни елементи в тях. Такива си купувам от Jysk, Ikea, Jumbo. Използвам и различни декорации, които имам у дома. Естествените цветя вършат страхотна работа.

Важно е да търсите и вдъхновение, постоянно. Аз лично следя #FLATLAYS и други подобни в Instagram, тъй като снимките ми са предимно такива. Следвам любими, главно чуждестранни блогъри и влогъри.

Крадете си идеи, но не копирайте. Опитвайте постоянно нови неща. 

Пета стъпкаСоциални мрежи
Източник: Интернет
Най-добрият начин да разпространите блога си са социалните мрежи. 

Преди години на фокус беше Facebook, но в последно време Instagram е платформата, която носи популярност. Съсреодоточете се там. Други социални мрежи, които имам са Blogovin и Google+. Google прекрати проекта си Google+, но така или иначе от тази мрежа нямаше никакъв смисъл. Blogovin е готина платформа, но не я използвам достатъчно ефективно.

Да поддържате профил в по-популярните социални мрежи не е лесна работа - изисква отдаденост и да бъдете редовен. В момента, в които спрете да поствате за цяла седмица, автоматично постовете ви стават по-малко видими. Алгоритмите на Facebook и Instagram са така изготвени, че ви принуждава да си плащате, ако искате написаното да стигне до повече хора. 

Тази тема е доста обширна и ако ви е интересно, пишете ми, ще напиша отделен пост по темата. 

Шеста стъпкаТрупане на последователи
Източник: Интернет
За 4 години не мога да кажа, че имам успех в тази посока, затова и не мога да ви дам някаква работеща схема. Все пак, смятам, че успях с голяма част от хората да изградя връзка и за мен това е много по-важно от цифрата. 

Първите ми около 700 последователя във Фейсбус дойдоха самички, с помощта на няколко Giveaway и споделяне на публикациите ми от страници на марки, за които съм писала. Забелязвам, че марките спряха да го практикуват. 

Истината е обаче, че ако искате много последователи, единственият начин е да си плащате на Фейсбук за реклама. Същото важи и за Инстаграм.

Забелязвам, че много блогъри се обединяват и се подкрепят помежду си, което е прекрасно, но в един момент идва малко повече и лъха на неискреност. Всеки подкрепя приятелите си, но когато всяко второ стори е: "Харесайте ХХХХ, защото е страхотен човек и дава много полезна информация" - ами, понякога ми идва по-скоро да от-следвам тези хора. Аз самата подкрепям любими профили, но винаги го правя искрено, понякога дори не познавам хората, които промотирам. 

Ако все пак искате да подкрепите някого или имате приятели, които подкрепяте - лайковете и коментарите помагат поста ви да стане по-видим и да излиза на началната страница на хората, които ви следват, в социалните медии. Отново, призовавам да бъдете искрени във всичко, което правите. Никога не съм писала коментар на човек, когото не харесвам, само за да ме забележи. Най-често тези хора няма и да ви забележат, дори да ги спамите под всеки пост. Все пак, това също е стратегия, която може да има резултат при някого - харесвайте и коментирайте постове, било то на брандове или на любими блогъри. 

И накрая, ако започнете блога си с убеждението, че това ви гарантира популярност, ПР пратки и други благинки, вероятността бързо да се разочаровате е огромна. Тези неща идват с времето, а понякога изобщо не идват. По трудния начин се убедих, че всичко е резултат от много труд, вложени лични средства и до голяма степен връзки (да, за съжаление ви трябват връзки). Всичко обаче идва с времето. Можете да натрупате популярност за месеци, може да ви отнеме години, може и да си останете в сянката на милионите излюпващи се всяка минута блогъри и влогъри. Ако ви е интересно какви са розовите и тъмните страни на блогърството, подготвям пост по темата. 

Ще се радвам да ми споделите дали информацията ви е била полезна. Научихте ли нещо ново? 

Ако имате блог от скоро или от години, споделете ми линк към него в коментарите, ще се радвам да разгледам блоговете ви. 


Можете да ме последвате на следните места:

Коментари