Tips and Tricks: How to work from home and be productive ||| Съвети и трикове: Как да работим от вкъщи и да бъдем продуктивни

Здравейте, приятели! 

Вече повече от година се налага да работим от вкъщи.  Колкото и примамливо да звучеше в началото, работата от вкъщи крие много предизвикателства. Изисква определена нагласа и време за привикване, за да бъдете максимално съсреодоточени, активни и продуктивни, когато работите не от офис, а от пространство, което обикновено свързваме с уют и почивка. Няколко съвета как да запазите продуктивността си, независимо от къде ви се налага да работите, ще намерите в поста. Засягам и темата за "burnout" синдрома, който се превръща в голям проблем в световен мащаб.
Сигурна съм, че повечето от вас вече са до болка привикнали към работата от дома и тези съвети идват със закъснение. Истаната е, че писах този пост през април 2020, но така и не видя бял свят. Днес се връщам към него като отварям и една друга тема, която се оказа, че започва да става фактор в още по-силна степен, откакто много хора работят от вкъщи, а именно "burnout" синдрома.
Най-важното при работата, независимо дали ще е у дома или в офис, е нагласата. Ако имате желание нещата да се получат, ако обичате това, което правите, мястото не е фактор. Естествено, в момента сме доста натоварени от случващото се около нас и е нормално, да не се чувствате спокойни и често да се разсейвате. 

Нека се върнем на нагласата. Сега или в спокойни времена, когато работите от вкъщи, ключов фактор е да НЕ се чувствате все едно сте си у дома. Ако работите от дивана или по-лошо, от леглото, ако ходите по пижама и домашни раздърпани дрехи, ако си позволявате да вършите голяма част от домакинките си задачи ежедневно, много вероятно е съзнанието ви да е на вълна "почивка", а не в работен режим. За да се мобилизира, необходимо е да се абстрахирате максимално от това, че сте у дома. 

От друга страна седят - липсата на социални контакти, постоянното напрежение и страх, постоянните промени на мерките, работата извън работно време (преработването), онлайн обучението, и др. Всички тези фактори водят до прегряване - психическо и физическо. Смятам, че в тези трудни времена трябва да се обърнем към себе си и да си дадем ясна представа за психологическото си състояние и да се погрижим и за него. Затова и част от съветите са насочени към това как да не прекаляваме с работата и да намираме време за себе си и приятни занимания.

Ще се радвам да ми споделите личен опит - как се справяте със ситуацията и как се предпазвате от прегряване. 

Спазвайте работното си време 
Един от рисковете, който крие работата от вкъщи е изкушението да „закъснеете за работа“ и да останете малко по-дълго в леглото, или пък – да правите много допълнителни часове. И двата варианта, не са за предпочитане. Ако работите от 9.00 до 18.00, станете в часа, в който обикновено ставате за работа или си позволете да поспите повече, но не и по-късно от 08.30 часа. Наложете си да приключите работа точно в 18.00 и нито минута повече. Тези часови ограничения ви съставят една времева рамка, в която трябва да се справите със задачите си. 
Ако сте свързали бизнес мейла с телефона си, изключете всички известия след края на работния си ден и ги включете едва на следващата сутрин.
Правете си почивки 
Тази точка е пряко свързана с предишната. Не пропускайте обедната почивка, както и кратки почивки по 15-20 минути на всеки 1-2 часа работа. Както когато сте в офиса, така и у дома, мозакът и очите ви, имат нужда от почивка. Тялото има нужда да се раздвижи. Оце повече, ако работите от кухненската маса, например, както съм аз, тя не е пригодена за тази цел и съответно тялото ви седи в много по-неудобна позиция от тази на бюрото в офиса. 

Намерете си удобно място за работа
Дивана в хола може да изглежда удобен, но определено не и ако трябва да прекарате 8 часа там. След като сте избрали мястото, дръжте го чисто и подредено. Много важно е тялото ви да е в правилна позиция, за да намалите умората и болката в мускулите. 

Спазвайте дневните си ритуали
Ако имате сутришна рутина, която включва сутрешно кафе, душ, тренировка или каквото и да било, спазвайте го и когато не се налага да излизате и да отидете на работа. Фактът, че не се налага да пътувате до работното си място ви дава и поне един час бонус, който можете да оползотворите с нов полезен навик. 

Разнообразете мястото 
Тази точка би важала с пълна сила в нормална обстановка, в която имате възможност да работите от вкъщи, но и да излизате навън. Ако работите от някое уютно кафе или заведение, това ще ви разнообрази и мобилизира. В случая, можете да използвате топлите и слънчеви дни, за да работите от терасата, ако имате такава. 

Планирайте деня и задачите си
Това е изключително важно, разпишете задачите си за деня и се придържайте към тях. Не бъдете прекалено амбициозни и приоритизирайте така, че най-трудоемките да са в часовия диапазон, когато сте най-активни. За мен това е сутринта, затова и най-времеемките и трудни задачи, оставям именно за сутрините. 

Създай си атмосфера 
Пуснете си музика, запалете си свещ. Работата от вкъщи ви позволява да имате малко повече свобода от тази в офиса. Не е нужно да седите със слушалки, за да не пречите на колегите си и никой няма да мрънка за дразнеща миризма, ако си запалите ароматна свещ. Да не говорим за вечните разправии за температурата и отварянето на прозорците. У дома вие сте си господар и можете да си създадете най-добрата възможна атмосфера. 

Не стойте по пижама
Доказано е, че начина, по който сме облечени влиае на психологическата ни нагласа. Ако сте по пижама или раздърпан анцунг, това дава сигнали на мозъка ви, че е време за почивка или сън. Облечете се, все едно ще ходите на работа. 

Не работете на пуснат телевизор
Като човек работещ в отворен офис, съм свикнала да игнорирам страничните шумове и дори не ги забелязвам, през повечето време. Все пак, пуснатия телевизор е силен разконцентриращ фактор, особено когато от него валят новини за ситуацията в момента. 

Създайте си ритуал за края на работния ден
Дали ще бъде попълване на календара за следващия ден или разчистване на работния плот или работното ви място. Този ритуал ще дава сигнал на мозъка ви, че най-накрая е време за почивка и ще ви помогне да прехвърлите от офис към домашен режим. 

Не забравяйте да се раздвижвате
Ако има нещо, което последната година ми липсва, то това е движението. Независимо от времето, отделете си поне половин час за разходка, ако ще и да обикаляте из квартала. Разходката ще ви помогне да изчистите мозъка си, ще намали болките в тялото, причинени от неправилната стойка и ще ви помогне да се отпуснете в края на работни ден. 
Предвид създалата се обстановка, надявам се съвсем скоро да можем отново да се срещаме с други хора без притеснения. Дори и тогава обаче, възможността да работим от вкъщи е чудесна и е нещо, което ако е личен избор, бих правила поне 1-2 пъти в седмицата.

Как се справяте вие със ситуацията? Работите ли от вкъщи или ходите до работните си места?

Можете да ме последвате на следните места:

Коментари