How to start a capsule wardrobe: Guide for Beginners

Здравейте, момичета!

Напоследък модната тематика ме е обзела много по-силно от козметичната, особено що се отнася до съвети и трикчета как да си спестите пари за дрехи и време за обличане сутрин. В тази публикация ще ви разкажа малко повече за капсулирания гардероб, защо реших да се придържам към тази идея и как се справих със задачата.

Ще започна с това какво е капсулиран гардероб и защо реших, че ми трябва именно такъв. Капсулиран гардероб, казано с прости думи е - малко на брой дрехи за всеки сезон, които се комбинират добре по между си и са все такива, които обичате и ви е комфортно с тях. Това не значи да изхвърлите всичко останало от гардероба си, просто отделете една част от дрехите на удобно и видно място.

Защо ми трябваше на мен? По три причини - първата, че се преместих в ново жилище, където разполагам с тройно по-малко пространство за вещите си. Второ, защото всяка сутрин нямам какво да облека, а гардероба ми прелива от дрехи и трето, за да си спестя ненужни покупки.

Какво направих: отделих съответния брой дрехи, които си избрах за есенния гардероб на отделен рафт и всяка седмица ги комбинирам на закачалки за седмицата - по една закачалка за ден, като част от дрехите се повтарят. Това ми пести ужасно много време сутрин - 7 готови закачалки - само посягам и готово.  Останалите дрехи прибрах във вакуумни пликове под леглото, а голяма част оставих в старото си жилище.

Истината е, че в началото четох хиляди статии по темата и най-вече съвети за начинаещи. Много ми помогна една табличка, която намерих в интернет и модифицирах по свой начин и спрямо моите нужди. Ако някой се интересува мога да му предоставя документа.

Идеята е да изберете тоалети, които можете да причислите към повече от една категория. Да си изберете няколко цвята, към които ще се придържате за сезона и да избройте дрехите, които ще носите. Общият брой (дрехи, чанти, обувки и аксесоари) не трябва да надвишава 37 броя. Истината е, че аз лично не се стараех да се придържам към някакви строго определени правила, но тази бройка ми помогна да не се изхвърлям прекалено. Съставяйки списъка почерпих много идеи от Pinterest. Достатъчно е да напишете нещо от рода на Autumn Capsule Wardrobe или Autumn Fashion.
Ако част от дрехите нямате налични, този списък ще ви послужи и като списък за пазаруване, където можете да отбележите стойността на закупените дрехи и да си направите равносметка колко пари сте изхарчили. И тук има малко правило - не трябва да пазарувате извън този списък. Идеята е да планирате и да си купите всичко необходимо за даден сезон без да се изхвърляте.

Релно ако се замислите едва ли носите повече от 37 вида дрехи и аксесоари в рамките на един сезон (3 месеца). Всеки човек си има любими вещи, в които се чувства комфортно и винаги посяга към тях.

Споделям още една снимка от Pinterest, които ми послужи като вдъхновение. 


Какви бяха резултатите при мен и през какви стъпки преминах

Истината е, че се оказа доста трудно. Като всяка жена искам да имам много дрехи и да съм различно облечена всеки ден, но когато се замислих на практика изобщо не беше така - случвало се е да ходя облечена с първите дрехи, които видя сутрин и в резултат цял ден да се чувствам непривлекателна. В крайна сметка останах много доволна от крайния резултат, но за него ще ви споделя в отделна публикация. А сега към стъпките, които аз нарекох 5-те П-та.

1 стъпка - Почистване

Разчистих гардероба си - основно! Основното почистване на гардероба е най-неприятната за мен задача, но така или иначе ми предстоеше местене и трябваше да го направя. Част от дрехите занесох в H&M - ако не знаете, те рециклират стари дрехи и ако им занесете 1 торба с такива, получавате ваучер за 15% остъпка при покупка. Здравите и почти нови дрехи, които няма да нося, подарих. Имах голямо желание да пусна част от тях за продажба в Sheed, но политиката на приложението ме отказа.

2 стъпка - Планиране


2 стъпка беше планиране и обмисляне, комбиниране на ум и попълване на табличката, която ви показах по-горе. За мен това беше най-приятната част. Достави ми голямо удоволствие да визуализирам в ума си всички онези тоалети и комбинации, които мога да сътворя. Въпреки това, отне ми време, доста драскане по листата и промени, но накрая се спрях на 34 артикула - 9 тениски/блузи, 2 рокли, 6 чифта панталони/поли, 5 връхни дрехи, 5 чифта обувки, 3 чанти и 5 аксесоара.

3 стъпка - Пазаруване

Тази стъпка беше най-трудна, защото знаете, че когато отидеш да пазаруваш никога няма точно това, което искаш или цената, на която се предлага е над тази, която можеш да си позволиш. Пазаруването се ограничи до само 3 посетени обекта - 2 мола и един магазин. Важното беше да се придържам стриктно към списъка и да заменям само ако е наистина наложително. Заменям, а не добавям, важно е да се уточни. Не знам как, но имах късмет с пазаруването и не успях да намеря само 3-4 неща от списъка. Тях замених с дрехи, които вече имам в гардероба си. Ако в последствие намеря подходящите, ще си ги взема.

4 стъпка - Подреждане

Подреждането се оказа изключително лесно, когато нямаш прекалено много неща. Сгънах панталоните и блузите и ги наредих на един рафт в гардероба. Роклите и връхните дрехи наредих на закачалки, а обувките извадих от кутиите и наредих на видно място. Чантите и аксесоарите също наредих на определените им места.

Както казах, в последствие реших, че ще е улеснение да си подготвям по 7 закачалки за седмицата и на ум да си комбинирам дрехите. Естествено, първо проверявам прогнозата за времето. 

5 стъпка - Привикване

Това е най-лесната стъпка, макар и тук да има подводни камъни. Случва ми се да си кажа - "Ох с тази блузка много ще си отива синята жилетка". В такива моменти просто си отбелязвам да добавя въпросната жилетка към гардероба за следващия сезон. Самото комбиниране и избиране на тоалети ми е много по-приятно и се чувствам много по-уверена в избора си. 

Това са петте стъпки, през които преминах аз при изграждане на капсулиран гардероб. Беше по-лесно от очакваното и смятам да продължа да се придържам към тази концепция. Единственото, което бих променила е броя на дрехите като добавя още една - две бройки. 

Какво е вашето мнение за тази идея. Бихте ли прибегнали към капсулиран гардероб? Споделете ми вашите хитринки.

Можете да ме последвате на следните места:

Коментари